کد مطلب:315460 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:280

در بیان طرق توسل به آن جناب
چون مدلل داشتیم در ابواب سابقه، وجاهت و تقرب آن حضرت را به درگاه باری تعالی شأنه و آنكه آن جناب وسیله نجات و باب الحوائج است برای حاجات دین و دنیا و آخرت مسلمانان و طرق توسل و تمسك به ذیل عنایت و وجود آن بزرگوار بسیار است.

اول زیارت اوست از دور و نزدیك اگرچه آن جناب دارای مقام ولایت و امامت نبوده ولكن چون در ظل عنایت ولی الله اعظم بوده و هست و كسب نورانیت از انوار مقدسه ی آنها نموده، چنانچه انسان وقتی كه در آفتاب نشست نورانی می شود و به مفاد اشهد انك تسمع كلامی و ترد سلامی [1] آن جناب هم از این مقام بی بهره نیستند و از این جهت در زیارات بعیده مثل زیارت وارث و غیره برای شهداء هم از معصومین علیهم السلام دستور زیارت آمده السلام علیكم یا اولیاء الله [2] الی آخره. خصوص حضرت ابوالفضل علیه السلام كه برزخ و واسطه بین موالی و عبید است و اقرب و اشرف مردم و شهداء و انصار است نزد حضرت ولی الله و به نحو عموم وارد شد و در بحار و سایر كتب منقول است از حضرت رسول صلی الله علیه و آله كه هر كه زیارت كند یكی از ذریه مرا زیارت كنم او را در روز قیامت و خلاص كنم او را از ترسهای آن روز [3] از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت شده كه هر كه زیارت كند اول ما را چنان است كه زیارت كند آخر ما را و هر كه زیارت كند آخر ما را چنان است كه زیارت كرده اول ما را [4] و به این مضمون روایات بسیاری وارد شده و شمه ای از آن را در كتاب تذكرة العظیمة مذكور داشته ام و ثواب زیارت به اندازه شأن و عظمت مزور و درجه ی معرفت زائر است. پس چگونه توان تصور نمود درجه ی ثواب زیارت عالم و زاهد و عابد و مجاهد و شهیدی را كه غبطه برند مقام او را فردای قیامت جمیع شهداء. او قرة العین المرتضی و ثمرة



[ صفحه 226]



فوأد سیدة النساء و نور حدقة سیدالشهداء علیه السلام [5] است و همانا امر به زیارت آن مظلوم به نحو العموم والخصوص به طور ماثور از مطول و مقصور كافی است در بیان شان زیارت آن جناب و رؤیای مرد صالح رؤیت صدیقه طاهره علیهاالسلام را و اعراض آن محترمه از او برای تقلیل در زیارت حضرت اباالفضل علیه السلام قبلا ذكر شد و بعضی زیارات وارده را در آخر كتاب تبركا ذكر خواهیم نمود و آنكه سزاوار است دوستان آل محمد علیهم السلام زیارت آن جناب را بعد از زیارت ائمه هدی بالخصوص ترك نكنند و در هر شب و روز استمداد از روح مقدس آن معدن فیض برای امر دین و دنیای خود بنمایند و در كتاب تذكرة العظیمیة در تذكره ی نهم در معنی زیارت و آداب زیارت بسطی داده ام و در این مختصر مجال تفضیل نیست، ان شئت فارجع.

دوم و سوم از طرق توسل ذكر فضائل و مصائب آن حضرت است كه خود ذكر نماید یا دیگری را نایب قرار دهد در این عبادت و توسل و آن از مجربات است و برای روا شدن هر حاجت و درك فیوضات و داخل بودن آن در عنوان توسل به مراثی و تذكر مصائب آل محمد حاجت به بیان ندارد.

چهارم نماز هدیه به جا آوردن و قرآن خواندن و صلوات فرستادن برای آن جناب و خصوص نماز و زیارت برای آن حضرت خواندن. چنانچه مفاد روایت شیخ مفید است در كتاب مزار او و غیره. اگر چه نماز زیارت هم نماز هدیه برای مزور است و انكار بعضی نماز زیارت را برای آن جناب بی اساس و ضعیف است.

بعضی ختمها كه در توسل به آن جناب گفته اند در این خاتمه ذكر خواهد شد. منجمله مرحوم عالم عامل متبحر ملامحمد باقر قاینی اعلی الله مقامه در تالیفات خود فرموده كه: در سفر عتبات عالیات در عالم رؤیا دیدم كسی می گوید كه هرگاه كسی بگوید عبدالله اباالفضل دخیلك حاجت او برآورده شود. بعد احقر مكرر به آن عمل كردم و حوائج جسیمه ی عظیمه مقضیه یافتم و دیگر فرموده ثقه خبر داد كه مرا حاجت مهمه ای بود از پیرزن جده ی خود شنیده بودم كه هرگاه برای حاجتی هفت



[ صفحه 227]



شب چهارشنبه متوسل به حضرت عباس علیه السلام شده، این ورد را در هر یك از آن شبها صد مرتبه بخواند حاجت او برآورده شود چنین كردم و در شب چهارشنبه هفتم بر وجه فوق العاده حاجتم برآورده شد. آن ورد این است:



ای ماه بنی هاشم خورشید لقاء عباس

ای نور دل حیدر شمع شهداء عباس



از درد و غم ایام ما رو به تو آوردیم

دست من مسكین گیر از بهر خدا عباس



و نیز در كتاب كلمه طیبه نقل شده و قبلا ایضا نقل شده از عالم و عادل سید حسین شوشتری رحمه الله كه: یك وقت برای زیارت با حاج سید علی شوشتری صاحب كرامات باهره و خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری اعلی الله مقامهم به كربلا مشرف شدیم و من رفتم به منزل میزبان سابق خود، دیدم هیچ ندارد و من هم هیچ نداشتم، پس مشرف شدم به حرم حضرت ابی الفضل علیه السلام و پس از فراغ از نماز و زیارت به نزد ضریح آمدم و حال خود را عرض كردم، هنوز كلامم تمام نشده بود كه از ضریح چیزی حركت كرد و به نزد من آمد و آن یك عدد شاهی بود كه قیمت آن در آن وقت دو قران ونیم بود، آن را برداشتم و شكر حق تعالی را به جا آوردم. و منجمله از طرق توسل به آن حضرت نقل شده به خط مرحوم عمدة الفقهاء والمجتهدین شیخ العلماء كلباسی والد ماجد مؤلف رحمة الله علیه كه برای روا شدن حاجات به نیت نماز توسل با ابوالفضل علیه السلام دو ركعت نماز بخواند، در هر ركعت بعد از حمد به جای سوره چهارصد مرتبه یا حی یا قیوم بگوید و بعد از نماز صد مرتبه بگوید: السلام علیك یا عباس بن امیرالمؤمنین علیه السلام. بعضی این نماز را از امام صادق علیه السلام برای آن مظلوم نقل نموده اند، افاضة نوریه.


[1] اقبال الاعمال ج 3 ص 134. ترجمه: گواهي مي دهم كه سخنم را مي شنوي و جواب سلامم را مي دهي.

[2] زيارت وارث. ترجمه: درود بر شما اي اولياء الهي.

[3] بحارالانوار ج 97 ص 140 و علل الشرايع ص 460.

[4] كامل الزيارات ص 552.

[5] ترجمه: او نور چشم علي مرتضي (ع) و ميوه ي دل سرور زنان عالم حضرت زهرا (س) و نور ديدگان سيدالشهداء (ع) است.